W dniach 24-27 czerwca w naszej szkole odbyła się wyjątkowa kolonia, którą uczniowie nazwali „Żółtą Szkołą”. To kontynuacja tradycji, w ramach której dzieci wcześniej uczestniczyły w „Zielonej” i „Białej” Szkole. Wydarzenie to było pełne atrakcji, zabawy oraz nauki, a każdy dzień przynosił nowe wyzwania i możliwości rozwoju.
Kolonia rozpoczęła się 24 czerwca i trwała do późnych godzin wieczornych 27 czerwca. Uczniowie z klas 1-3 (46 dzieci) spędzili noc w szkole z 24 na 25 czerwca, natomiast starsze klasy 4-7 (22 uczniów) miały swoją noclegową przygodę od 25 do 27 czerwca.
Głównym celem "Żółtej Szkoły" było wsparcie rozwoju uczniów na różnych etapach edukacji. Dla najmłodszych uczestników z klas 1-3 kluczowym zadaniem było nabywanie większej samodzielności. Uczniowie z klas 4-5 mieli okazję do lepszej integracji i budowania relacji, natomiast klasy 6-7 skupiły się na planowaniu swojego czasu i odkrywaniu swoich mocnych stron.
Dla najmłodszych „Żółta szkoła” rozpoczęła się od zajęć integracyjnych zatytułowanych „Zostań naukowcem – poznajmy się, żeby wejść do naukowego świata”, mających na celu wzajemne poznanie się uczniów i wprowadzenie ich w atmosferę naukowych przygód. Następnie dzieci brały udział w:
- zabawie fabularnej, która wprowadziła je w temat nauki i eksperymentów;
- przygotowaniu własnych chemicznych fartuchów – podkoszulek;
- grze terenowej: „H2O – wystarczy kropla”, w której uczniowie odkrywali właściwości wody;
- zajęciach „Znani naukowcy, poznajmy ich!”, – dzieci poznawały sylwetki znanych naukowców i ich odkrycia;
- „Olimpiadzie naukowej w innym wymiarze” – zabawach i konkurencjach inspirowanych naukowymi osiągnięciami;
- przygotowaniach do zostania prawdziwymi naukowcami, – uczniowie kontynuowali eksperymenty i przygotowywali się do prezentacji swoich osiągnięć;
- ceremonii „Wielkiego rozdania Nagrody Nobla”, – dzieci były nagradzane symbolicznymi dyplomami za swoje zaangażowanie i osiągnięcia.
Żółta szkoła dla klas 4-7 w Rokicinach Podhalańskich rozpoczęła się od zajęć zatytułowanych „Kim jesteśmy? Gdzie trafiliśmy?”, które wprowadziły uczestników w tematykę detektywistyczną. Młodzież miała okazję zgłębić tajniki detektywistycznego świata, co wzbudziło ich ciekawość i zaangażowanie.
Podczas zajęć:
- „Diabeł tkwi w szczegółach!" – uczyli się dostrzegać ważne detale, co jest kluczowe w pracy detektywa;
- „Co głęboko skrywam w sobie?” – lepiej zrozumieć swoje emocje i wewnętrzne przeżycia;
- o cyberprzemocy: „Jak dużo inni mogą się o nas dowiedzieć?”, – temat bezpiecznego korzystania z Internetu i ochrony prywatności: mieli możliwość porównania ilości informacji znalezionych o konkretnych sportowcach oraz o Dyrekcji szkoły ;
- „Czy potrafimy zadawać pytania?” oraz „Komunikacja, czy to łatwa sprawa?”, – z komunikacji, które rozwijały umiejętność formułowania pytań i aktywnego słuchania;
- zwiadu terenoznawczego po miejscowości, – lepiej poznali najbliższą okolicę;
- „A zaczęło się od śladów” – gra terenowa;
- „Co to za odcisk?”, – rozpoznawali różne ślady i tropy;
- tworzenia przebrania detektywów oraz pokaz mody –z kartonów, gazet oraz surowców wtórnych;
- „Zaszyfrowane zadanie” – wymagało od dzieci sprytu i logicznego myślenia;
- „Zadanie specjalne” – rozwiązywanie zagadek logicznych, co miało pomóc im w dalszej części dnia.
Każdy dzień „Żółtej Szkoły” kończył się podsumowaniem, podczas którego uczestnicy przy blasku świeczki i dźwiękach gitary mogli podzielić się swoimi wrażeniami i przemyśleniami. Jednej nocy uczestnicy zostali wybudzeni na emocjonującą grę nocną, która odbyła się na stadionie „Szarotka”. Przy blasku gwiazd i księżyca uczniowie mieli za zadanie odnaleźć elementy hasła, ułożyć je i nie dać się złapać. Gra nocna była doskonałą okazją do rozwijania różnych umiejętności, takich jak logiczne myślenie, współpraca, komunikacja, a także do budowania pewności siebie i odwagi w nieznanych sytuacjach. Dzięki temu dzieci nie tylko bawiły się, ale również uczyły się radzenia sobie z emocjami i stresem w bezpiecznym i wspierającym środowisku.
Organizacją całego tego przedsięwzięcia – Żółtej, Zielonej czy Białej Szkoły - zajęła się wicedyrektor szkoły – Katarzyna Wójciak, we współpracy z panią Beatą Bielarczyk. Zajęcia i warsztaty prowadzili doświadczeni harcerze: Maja, Bartosz oraz Kacper, którzy z zaangażowaniem wprowadzali dzieci w świat przygód i edukacyjnych wyzwań.
Serdeczne podziękowania kierujemy do Rodziców z Rokicin Podhalańskich, którzy zaufali nam i zapisali swoje dzieci na kolonię, umożliwiając im tym samym udział w tej niezwykłej przygodzie. Szczególne podziękowania kierujemy do Rodziców, którzy chcą pozostać anonimowi, ale pomogli w kwestiach techniczno-organizacyjnych.
„Żółta Szkoła” była nie tylko okazją do nauki i zabawy, ale także do budowania niezapomnianych wspomnień i umacniania szkolnej społeczności. To niezwykłe wydarzenie na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników. Całość kolonii była wypełniona różnorodnymi zajęciami, które rozwijały umiejętności dzieci i młodzieży, a także dostarczały im wielu niezapomnianych wrażeń.
Katarzyna Wójciak