Projekty, akcje oraz programy ogólnopolskie realizowane przez nasze przedszkole.
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Najważniejsze priorytety programu to:Poprawa oferty bibliotek publicznych
Inwestycje w infrastrukturę bibliotek publicznych
Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych
Program dotacyjny dla bibliotek oraz promocja czytelnictwa
Kampania "Cała Polska czyta dzieciom" zachęca dorosłych do codziennego czytania dzieciom dla przyjemności, ponieważ w dzisiejszym świecie obrazów, mediów tylko w ten sposób można wychować czytelnika. W ramach tej akcji będziemy codziennie czytać dzieciom w przedszkolu, zapraszać gości i zachęcać rodziców do codziennego czytania w domu.
„Mamo, tato, wolę wodę!” XIII edycja
„Mamo, tato, wolę wodę!” to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.
Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.
W ramach programu tworzone są dla przedszkoli eksperckie materiały edukacyjno-poznawcze, w tym scenariusze zajęć, angażujące dzieci i wychowawców do wspólnej nauki poprzez zabawę.
W tym roku realizujemy program profilaktyki tytoniowej „Czyste powietrze wokół nas” , który adresowany jest do dzieci 5,6 letnich oraz ich rodziców i opiekunów. Założeniem programu jest wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy, oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
PROGRAM EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
„ Mali przyjaciele przyrody”
„Ziemia i niebo, lasy i pola, jeziora i rzeki, góry i morze, są doskonałymi nauczycielami i uczą niektórych z nas więcej, niż kiedykolwiek moglibyśmy się nauczyć z książek” – John Lubbock
Program przyrodniczy będzie realizowany przez wszystkie grupy wiekowe. Treści przyrodnicze skupiać się będzie wokół takich zagadnień jak: powietrze, woda, gleba, rośliny i zwierzęta , tematyka zajęć podzielony jest na cztery pory roku.
Wiedza i umiejętności nabyte w przedszkolu ukażą dziecku współzależności między człowiekiem i otaczającym go światem przyrody oraz ułatwią budowanie związków emocjonalnych poprzez bezpośrednie obcowanie z przyrodą.
Głównym celem programu jest rozwijanie pasji poznawania zjawisk przyrodniczych, uczestniczenie w bezpośrednich obserwacjach i kontaktach z przyrodą, poznanie rożnych ekosystemów występujących w najbliższej okolicy (las, łąka, ogródek, pole, rzeka). Nie zabraknie również zabaw badawczych doświadczeń i eksperymentów, w czasie których dzieci będą poznawały zjawiska fizyczne i chemiczne.
Innowacja logopedyczna „Kulinarna gimnastyka buzi i języka”
W tym roku szkolnym w naszym Przedszkolu realizowana będzie innowacja logopedyczna „Kulinarna gimnastyka buzi i języka”. Innowacją objęte będą dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne.
Celem innowacji będzie stymulowanie rozwoju mowy i języka, tak aby dziecko osiągnęło:
- Sprawność strony artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy.
- Umiejętność sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi z bliższego i dalszego otoczenia.
- Umiejętność komunikowania o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych.
Nowatorstwo innowacji polega na wykorzystaniu podczas zajęć logopedycznych zabaw smakowych w dwóch celach:
- usprawniania narządów mowy (różne konsystencje pokarmów powodują konieczność wykorzystania sprawności języka i warg)
- stymulowania zmysłu smaku (smak stanowi bowiem jeden z głównych zmysłów wykorzystywanych podczas rozpoznawania i interpretowania zachowań w odniesieniu do pokarmu czy płynu).
Nazywanie własnych doświadczeń to dodatkowo ważne ćwiczenie kształtujące procesy poznawcze i wzbogacające umiejętności komunikacyjne.
Podczas zajęć logopedycznych prowadzone będą zabawy z wykorzystaniem różnych produktów spożywczych, usprawniające narządy mowy oraz stymulujące zmysł smaku, niewymagające specjalistycznych pomocy. Zabawy będą wspierać gimnastykę buzi i języka oraz odwrażliwiać receptory smakowe u dzieci.
W trakcie ćwiczeń wykorzystywane będą np. warzywa i owoce w różnych formach (surowe, gotowane, suszone,); biszkopty, paluszki, skórki od chleba, wafle, chrupki, płatki śniadaniowe; długie żelki, nutella, dżem, miód; jogurty, posypka do ciasta, pestki, ziarna.
Smakowe zabawy będą kontynuowane w następnym roku szkolnym.
Będzie smacznie i wesoło!
Neurologopeda
Halina Cyrwus
Innowacja pedagogiczna „Ruch to zdrowie”
Ruch jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka. Jest nieodzownym elementem poprawiania zdrowia, rozwijania sprawności, postaw i umiejętności ,a także kształtowania nawyków w przyszłości. Jak powszechnie wiadomo współczesny człowiek coraz bardziej ogranicza swoją aktywność ruchową. Prowadzi to do obniżenia wydolności fizycznej i powstawania wielu wad postawy. Wykorzystując naturalną potrzebę ruchu u dzieci w wieku przedszkolnym chcemy w nich zaszczepić potrzebę uprawiania sportów. Poprzez prowadzenie ciekawych i urozmaiconych zestawów ćwiczeń i zabaw gimnastycznych, powoli, ale systematycznie wprowadzać dzieci w nieskończony skarbiec ruchów. Mając na uwadze zapewnienie dzieciom właściwych warunków do osiągnięcia dojrzałości fizycznej, opracowano innowację pedagogiczną „Ruch to zdrowie’’, która będzie realizowana przez cały rok szkolny 2023/2024 we wszystkich grupach przedszkolnych
Głównym celem innowacji jest propagowanie zdrowego stylu życia i rozwijanie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu, jak również:
- upowszechnienie sportu, rekreacji aktywności fizycznej wśród jak najszerszej grupy dzieci w wieku przedszkolnym,
- stwarzanie okazji edukacyjnych, umożliwiających wpieranie i wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
- kształtowanie postaw i nawyków higieniczno –zdrowotnych, wdrażanie do zdrowego stylu życia oraz umiejętnego korzystania z takich czynników jak ruch, powietrze, woda, słońce, przestrzeń.
Nauczyciele realizując zadania wynikające z innowacji „Ruch to zdrowie” będą wykorzystywać różnorodne metody ćwiczeń i zabaw ruchowych dostosowanych do potrzeb i możliwości wiekowych dzieci. Między innymi będą to zestawy ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych odtwórczych, zadaniowych, elementy metod twórczych, np.: opowieści ruchowe, gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orffa, gimnastyka rytmiczna A. i M.Kniessów, ruch rozwijający W.Sherborne, kinezjologia edukacyjna, edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, oraz tańce i zajęcia w terenie.
Projekt Edukacyjny - Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury
Realizacja projektu polega na tym, że dzieci wraz z nauczycielem wybierają grupową maskotkę – misia (koniecznie miś/ niedźwiadek), który w roku szkolnym 2023/2024 odbędzie czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. W przedszkolu pluszak „zamieszka” w kąciku czytelniczym. Dzieci wspólnie z nauczycielem nadadzą mu imię – nasz Miś ma na imię Kropeczka. Miś będzie obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu, podczas których będzie pełnił rolę przewodnika po świecie literatury. Do realizacji czytania w ramach projektu można zaprosić osoby związane z przedszkolem (władze miasta, przedstawicieli różnych zawodów itd.). Wszystkie osoby zapraszane do przedszkola, aby czytać dzieciom (np. rodzice, harcerze, absolwenci przedszkola, emerytowani nauczyciele przedszkola) mogą wpisywać się do pamiątkowej kroniki. Kropeczka będzie odbywał czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. Wraz z maskotką do domów przedszkolaków należy przekazać dzienniczek do uzupełnienia przez rodziców i dzieci. Na kartach dzienniczka rodzice będą zapisywać tytuły utworów, które zostały przeczytane. Do każdego wpisu dzieci wykonają pamiątkowe rysunki.
Kubusiowi Przyjaciele Natury
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych klas I-III poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś.
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie ich do ruchu już od najmłodszych lat. W tym roku nasze dzieci po raz kolejny wezmą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii, dowiedzą się, dlaczego warto jeść owoce i warzywa i poznają korzyści płynące z ruchu. Wszystkie materiały edukacyjne „Kubusiowych Przyjaciół Natury” (scenariusze zajęć z pomysłami na zajęcia, zabawy i zadania twórcze; filmy edukacyjne, audiobooki) rozwijają u dzieci kreatywność, samodzielne myślenie i pozwalają przyswajać wiedzę poprzez zabawę. Po zrealizowaniu scenariuszy lekcyjnych nasze przedszkole nabędzie prawo do posługiwania się specjalnym certyfikatem przyznającym tytuł „Kubusiowych Przyjaciół Natury”.
Innowacja pedagogiczna „Z emocjami na ty”
Wiek przedszkolny jest jednym z najbardziej burzliwych okresów w dojrzewaniu emocjonalnym dziecka. Rozwój emocjonalny dziecka jest fundamentem jego rozwoju społecznego, jego dojrzałości społeczno-emocjonalnej w późniejszym życiu. Osiąganie tej dojrzałości jest długotrwałym procesem, który należy rozwijać i pielęgnować już we wczesnym okresie życia dziecka. Prawidłowy rozwój emocjonalny w okresie przedszkolnym jest podstawą do jej osiągnięcia, dlatego też nauczyciele, wychowawcy i rodzice powinni go umiejętnie kształtować i o niego dbać.
Emocje są niezwykle ważnym elementem życia dziecka. W okresie przedszkolnym pojawiają się nowe, bardziej złożone stany emocjonalne. W tym czasie dzieci uczą się je nazywać, a dzięki pracy rodziców, opiekunów, wychowawców i nauczycieli pomału także wyrażać w sposób odpowiedni do oczekiwań społecznych (dzieci w wieku przedszkolnym nie rozumieją różnicy pomiędzy tym, co odczuwają, a tym, co pokazują na zewnątrz). To w tym okresie dzieci opanowują nazwy poszczególnych emocji, zaczynają o nich mówić i je opisywać oraz używać w sytuacjach komunikacji z innymi. Coraz lepiej rozpoznają różne emocje, w szczególności radość, a później smutek, złość i strach.
Głównym celem innowacji „Z emocjami na ty” jest wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ jest on równie ważny jak zdolności poznawcze. Świadomość własnych emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi, a także zdolność dostrzegania emocji u innych przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia tak w dzieciństwie , jak i później w dorosłym życiu.
Podczas realizacji innowacji wykorzystywane będą formy i metody pracy dostosowane do możliwości dzieci. Bazą programu innowacyjnego będą pozycje z biblioteki przedszkolaka obejmujące
- emocje i uczucia, jak: tęsknota, strach, złość, nieśmiałość, wzruszenie, zazdrość, wyrzuty sumienia, wdzięczność, ufność, przyjaźń i miłość, duma, rozumienie siebie;
- wartości, takie jak: szacunek, odpowiedzialność, odwaga, cierpliwość;
- cechy, m.in.: dotrzymywanie obietnic, pomaganie innym, empatia, bezinteresowność, wytrwałość, asertywność, prawdomówność, uczciwość, samodzielność, lenistwo.
Program i akcja „Sprzątanie świata – Polska”
„Sprzątanie świata – Polska" jest częścią międzynarodowego ruchu na rzecz ochrony środowiska „Clean up the World” wywodzącego się z Australii, zapoczątkowanego w 1989 roku przez Ina Kiernana, australijskiego biznesmena i żeglarza. W ruchu tym uczestniczy blisko 40 mln. wolontariuszy z ponad czterdziestu krajów na całym świecie. W Polsce akcję w 1994 roku zainicjowała Mira Stanisławska-Meysztowicz, założycielka Fundacji Nasza Ziemia.
„Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Jej celem jest promowanie nieśmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko. Od 1994 roku, w trzeci weekend września wraz z setkami tysięcy wolontariuszy: młodzieżą, dorosłymi – wszystkimi, którym zależy na ochronie środowiska, prowadzone są działania propagujące ograniczanie powstawania odpadów, selektywną zbiórkę i recykling, wyszukiwane są też i w miarę możliwości usuwane dzikie wysypiska.
W akcję „Sprzątanie świata – Polska” angażujemy wszystkie przedszkolaki. Wszyscy uczymy się segregacji odpadów i segregujemy je w przedszkolu, uczymy się jak oszczędzać energię, wodę, jak nie zanieczyszczać powietrza, wody i gleby. Ze starszymi przedszkolakami wychodzimy w teren, by posprzątać – pozbierać wszystkie śmieci w bliższej i dalszej okolicy naszego przedszkola. Sprzątamy dwa razy do roku, raz we wrześniu z Fundacją Nasza Ziemia, drugi raz w kwietniu z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi (22 kwietnia;) – jest to nasza oddolna inicjatywa:).
Akcje charytatywne w naszym przedszkolu